Print-vriendelijke versieStuur naar een vriendPDF versie

Twee onderzoeksprojecten, in samenwerking met de Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen van de KU Leuven

De Beroepsfotograaf in 2020

Twee onderzoeksprojecten, in samenwerking met de Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen van de KU Leuven, zijn gestart.

Sinds het ontstaan van de fotografie is ook het vak van fotograaf sterk geëvolueerd. De gebruiken zijn veranderd en ondermeer door de digitale evolutie is ook het consumentengedrag veranderd. De vakfotografen moeten zich permanent aanpassen aan de veranderde marktsituatie. Momenteel maken vele beroepsfotografen moeilijke tijden door. Men zoekt dikwijls de oorzaak bij anderen en bij concurrenten. Maar is dit wel zo?

Onderwerp van één studie:

Hoe denken niet-fotografen, de consumenten of de potentiële klanten  over de beroepsfotograaf?

Een bevraging naar de reële verwachtingen van de consumenten ( jongeren, ouderen, mannen, vrouwen, koppels, stedelijk milieu, landelijk,...) ten aanzien van de vakfotografen zou heel verhelderend kunnen zijn. Maar tevens ook een bevraging bij bedrijven. De b2b situatie. Waarom   doen bedrijven al dan niet beroep op een beroepsfotograaf. Een inzicht in wat de remmingen zijn om naar de vakfotograaf te gaan? (doen het zelf? drempelvrees? duur imago? onduidelijk verwachtingspatroon? productaanbod? kwaliteit?... Met daarop aansluitend: Hoe kan een zelfstandig fotograaf optimaal inspelen op de visie en consumentenverwachtingen? Hoe kan hij daardoor zijn omzet verhogen?

Studie twee:

Hoe ziet de millennium generatie de beroepsfotograaf? Jonge twintigers die de filmrolletjes niet meer gekend hebben. Bevraging bij verschillende doelgroepen, over de toekomst van de beroepsfotograaf. Hoe ziet deze generatie het medium van de fotografie? Hebben zij nog verwachtingen naar de vakman toe? Hoe moet de beroepsfotograaf zich profileren? Is transitie nodig? Is er nog toekomst? Naar welk aanbod is er vraag?  

Welke structurele aanpassingen van ons vak zijn noodzakelijk?

Omdat transities structurele en technologische veranderingen met zich meebrengen zullen deze, zowel op korte als lange termijn, een grote impact hebben op onze bedrijfsvoering. Wat betekent dit voor producenten en bedrijven over hun aanbod en aanpak?

Conclusies en aanbevelingen:

Uit de eerste overlegvergaderingen met studenten en prof blijkt een grote interesse en gedrevenheid bij de studenten om de onderzoeken aan te pakken. Wij kijken heel erg uit naar de wetenschappelijk onderbouwde resultaten. Maar tevens ook naar de aanbevelingen die men vanuit economische en bedrijfswetenschappelijke hoek zal doen aan de beroepsfotografen met het oog op bestaans- en omzetzekerheid .

Input

Gezocht: Wie interesse heeft om mee input te geven aan deze projecten is heel erg welkom.
Gewoon een mailtje sturen aan nikki.huts@unizo.be

© 2018 Nationale Vereniging van Beroepsfotografen vzw | Disclaimer / privacyverklaring |  Powered by SycroCMS | © ZuPP webbuilding