Print-vriendelijke versieStuur naar een vriendPDF versie

Kostprijsberekening, prijszettingen en prijscommunicatie

De juist prijs bepalen blijft één van de moeilijke uitdagingen van de fotograaf. Je wil enerzijds genoeg verdienen om goed rond te komen, en anderzijds wil je ook klanten niet afschrikken door je prijs. Een evenwicht is vaak ver zoek. Wat is een correcte prijs? Wat is mijn klant bereid te betalen? Hoe pak ik prijswijzigingen aan? Moet ik prijzen op mijn website tonen? Hoe zorg ik ervoor dat ik winst maak? Ga ik voor veel sessies aan een goedkopere prijs of juist minder aan een duurdere?

Misschien moet je niet kiezen en kan je het allebei wel hebben! De juiste prijs voor zowel jou als je klanten. De clou ligt in de communicatie! In dit lerend netwerk gaan we kijken hoe jij je kosten best kan berekenen, welk prijs jou winst oplevert, en hoe je best over je prijzen communiceert. 

Fotografen zijn trouwens niet de enige in een creatief beroep die daar problemen mee hebben! Als creatieve zelfstandige voer je opdrachten uit voor anderen en werkt in een competitieve markt waarin veel maatwerk komt kijken.

De coach en expert van dit lerend netwerk weet er alles van en heeft er zelf zijn beroep van gemaakt. Robin doet de hele dag niets anders dan professionals (vaak creatievelingen) helpen om de juiste prijzen te zetten, kosten te berekenen en over hun prijzen te communiceren!

Tijdens dit online lerend netwerk ligt de focus op “doen”. Voor elke oefening die je doorloopt krijg je de nodige tools en templates mee die Robin ook zelf gebruikt als hij prijzen berekent voor zijn klanten. In 6 live webinars van ongeveer 1,5u a 2u toont Robin je ook hoe de verschillende concepten en berekeningen zijn toegepast bij andere bedrijven uit diverse sectoren. Zo kan jij inspiratie op doen en jouw eigen prijsstrategie verder vorm geven.

De video's van de webinars zijn nadien ook beschikbaar om na te kijken, dus als je om één of andere reden toch het live webibnar niet kan volgen of iets wil dubbel checken, kan dat altijd nog! Afhankelijk van de situatie en in overleg kan één sessie eventueel live doorgaan! 

 
In het onderdeel prijscommunicatie leer je jouw prijs communiceren op een manier die de klant helpt bij het nemen van een aankoopbeslissing.


Onderstaand de opbouw van het lerend netwerk:

KOSTPRIJSBEREKENING 

Je leert:

  • Kosten kennen die vaak over het hoofd gezien worden
  • Een duidelijk overzicht krijgen van hun kosten
  • Kosten benoemen en categoriseren voor transparantie
  • Kosten toekennen aan bedrijfsactiviteiten
  • Jouw kostprijs per uur berekenen
  • De kostprijs van producten en diensten berekenen
  • De kostprijs van subdoelgroepen berekenen
  • Sterke nacalculaties voeren
  • Conclusies trekken uit jouw kosten voor strategische beslissingen

 

PRIJSZETTING 

Je leert:

  • Jouw prijscontext in kaart brengen
  • Jouw product of dienst tot de essentie herleiden
  • De ideale doelgroep analyseren met klantenprofielen
  • Jouw onderscheidende factor bepalen
  • Hun markt onderzoeken voor waardevolle informatie
  • De bereidheid tot betalen van de klant achterhalen
  • Parameters vastleggen die jouw prijs beïnvloeden
  • Een prijsstrategie kiezen die bij jou past
  • De prijs bepalen op basis van de waarde die ze bieden

 

PRIJSCOMMUNICATIE 

Je leert:

  • Jouw prijsmethode transparant visualiseren
  • Omgaan met prijsaanvragen
  • Doeltreffende offertes opstellen
  • Een duidelijk kortingenbeleid opstellen
  • Technieken van prijspsychologie
  • Jouw prijs presenteren in een verkoopgesprek
  • Prijswijzigingen doordacht doorvoeren
  • Waar, wanneer en hoe je een prijs communiceert

 

Daarbij krijg je:

  • Tools & templates
  • Voorbeelden op maat van jouw activiteit
  • Persoonlijk advies bij de vragen die je stelt

 

 “Bij STREVER bekijk je het grote geheel, stap voor stap en pas je alles meteen toe op jouw eigen onderneming. Ik raad het iedereen aan, want ik weet beter dan ooit hoe ik mijn prijzen moet bepalen en kan berekenen.” Katinka Vermeylen Studio Kathan

“Naast inhoudelijke voorbeelden, konden we ook aan slag met praktische oefeningen om de theorie meteen te kunnen terug koppelen naar onze eigen praktijk. Dat maakt de opleiding zowel inhoudelijk àls praktisch een echte must voor ondernemers.” Koffie bij Tine, TINE VAN KERKHOVEN

“Deze opleiding heeft me geleerd hoe een correcte prijs te bepalen, en dit ook zo naar mijn klanten toe te vertalen. Daarnaast is Robin een fantastische lesgever, die vooral ook kijkt naar je persoonlijke noden.” FarmFun PATRICK WELTJENS

Robin hielp me op een totaal andere manier te kijken naar alles wat met kostprijsberekening, prijszetting en prijscommunicatie te maken heeft. Een heuse ‘eye-opener’ voor een intuïtieve ondernemer als ik! Robin houdt rekening met wie je als mens en ondernemer bent en stemt zijn tips en adviezen ook daarop af.” An Denys

 

PRAKTISCH:

Deelnameprijs Als je dit traject bij Strever zou volgen als individueel fotograaf kost dit 1245€. Nu kan je dit in een lerend netwerk volgen voor maar 360€.

  • Leden: 360€ excl btw voor alle sessies, tools en video’s om na te kijken.
  • Niet-leden:  520€ excl btw voor alle sessies, tools en video’s om na te kijken.

 

Data: 6 online sessies (live webinars met video die nadien beschikbaar is om na te kijken; duur ongeveer 1,5u a 2u) De timing kan eventueel in overleg met groep op een later moment die dag doorgaan. 

  1. 15/04/2020: 10u

  2. 22/04/2020: 10u

  3. 29/04/2020: 10u

  4. 06/05/2020: 10u of 19u

  5. 13/05/2020: 10u of 19u

  6. 20/05/2020: 10u of 19u

 

Inschrijven: via het deelname formulier onderstaand 

© 2020 Nationale Vereniging van Beroepsfotografen vzw | Disclaimer / privacyverklaring |  © ZuPP webbuilding

<p><span style="color: #000000; font-family: Tahoma, Geneva, sans-serif; font-size: 14px; font-style: normal; font-variant-ligatures: normal; font-variant-caps: normal; font-weight: 400; letter-spacing: normal; orphans: 2; text-align: left; text-indent: 0px; text-transform: none; white-space: normal; widows: 2; word-spacing: 0px; -webkit-text-stroke-width: 0px; background-color: #ffffff; text-decoration-style: initial; text-decoration-color: initial; display: inline !important; float: none;">UNIZO - de Unie van Zelfstandige Odernemers</span></p>
Comments