Print-vriendelijke versieStuur naar een vriendPDF versie

Wervend schrijven voor klanten en media

Lerend Netwerk: wervend schrijven voor klanten en pers

vanaf 29 september 2020

Naast fotograferen is ook schrijven heel belangrijk voor jou als fotograaf! In de creatieve sector moet je je creatieve werk niet enkel kunnen verbeelden, maar ook kunnen verwoorden. Je hebt teksten nodig voor je website, voor de communicatie naar je klanten, om in de pers te komen of misschien om een blog bij te houden. 

Bijkomende voordelen: als je goed schrijft, stimuleer je de creativiteit en verhoog je het zelfvertrouwen. Met goede teksten overtuig je klanten en scoor je beter in Google. En doeltreffende communicatie verhoogt je kans om in de pers te komen.

Daarnaast bied je een extra service als je teksten kunt aanleveren bij je beelden. Bijvoorbeeld voor sociale media, als onderschrift in een publicatie of voor een expositie of een boek.

Dit traject bestaat uit verschillende topics met telkens een theoriesessie en een praktijksessie. Deze sessies zijn heel praktijkgericht met na elke theoretische sessie een opdracht en een nabespreking na twee weken! De deelnemers krijgen persoonlijke feedback op hun teksten en leren ook van hun collega’s. 

 
1. Hoe schrijf ik helder en foutloos? (Theorie: 29/09 + Praktijk: 13/10)

  • Hoe kies ik de juiste tekstsoort voor mijn boodschap?
  • Waar moet ik bij de gekozen tekstsoort op letten?
  • Welke tekstopbouw is geschikt?
  • Hoe kan ik betere zinnen maken?
  • Hoe voorkom ik fouten in spelling of grammatica? (tips over veelgemaakte fouten, handboeken en taaladviessites)

 

2. Hoe schrijf ik verhalend en klantgericht? (Theorie: 20/10 + Praktijk: 10/11)

  • Hoe kan ik beeldend en toch klantgericht schrijven? (zintuigen, woordkeuze) 
  • Hoe kan ik verhalend en toch klantgericht schrijven? (personages, perspectief, spanningsboog, onderliggende motieven)
  • Tips voor schriftelijke reportages.r schriftelijke portretten.


3. Hoe schrijf ik voor mijn website? (Theorie: 17/11 + Praktijk: 24/11)

  • Schrijven voor mensen 
  • Hoe geef ik de lezer wat hij wil?
  • Hoe zorg ik dat de lezer doet wat ik wil?
  • Welke toon is gepast?
  • Hoe lang moet of mag mijn tekst zijn?
  • Schrijven voor google
  • Wat is SEO?
  • Waar moet ik rekening mee houden bij schrijven voor zoekmachines?


4. Hoe bereik ik de pers? (Theorie: 2/12 + Praktijk: 15/12)

  • Rekening houden met verschillende soorten pers (dagbladen, magazines, vakbladen, radio, tv)
  • Wat moet er in een persbericht?
  • Wat moet er vooral niet in een persbericht?
  • Hoe bouw ik een persbericht op?
  • Welk taal kan ik het beste gebruiken (toon, tijden, woordkeuze)
  • Welke informatie moet ik er altijd bij vermelden?

 

Maartje Luif kwam als Nederlandse schrijfster, columnist en lesgever 15 jaar geleden in België terecht. Sinds 1998 geeft ze les in journalistiek en schrijven. 

Ze schrijft en schreef onder andere voor De Standaard, de Volkskrant en Radio 1. Tegenwoordig geeft ze les als zelfstandig schrijfcoach in Leuven.

PRAKTISCH

De sessies zijn zowel leerrijk als praktisch. Je krijgt telkens en theoretische sessie waarna je zelf aan de slag gaat met je eigen tekst op je webiste of andere. Je bezorgt je tekst aan de schrijfcoach en in de sessie nadien staat dan volledig in het teken van feedback. Zo leer je niet enkel van jezelf maar ook van je collega's. 

Timing: Telkens van 19u30 tot 21u30 

Locatie: Thuis, op locatie of waar je wil. De sessies zijn online en kunnen nadien worden herbekeken. We verwachten wel dat je de opdrachten tussendoor maakt en je aanwezigheid in de praktijksessies om er zoveel mogelijk uit te halen. 

Investering: voor alle live sessies, video's, pdf's met tips, individueel advies én een gratis eindredactie van één van je teksten achteraf

  • Leden betalen €400 
  • Niet-leden betalen 590€  

 

Inschrijven: schrijf je in via fotografen@unizo.be 

Deze opleidingenreeks wordt mogelijk gemaakt met de steun van het Agentschap voor innoveren en ondernemen. 

© 2020 Nationale Vereniging van Beroepsfotografen vzw | Disclaimer / privacyverklaring |  © ZuPP webbuilding

<p><span style="color: #000000; font-family: Tahoma, Geneva, sans-serif; font-size: 14px; font-style: normal; font-variant-ligatures: normal; font-variant-caps: normal; font-weight: 400; letter-spacing: normal; orphans: 2; text-align: left; text-indent: 0px; text-transform: none; white-space: normal; widows: 2; word-spacing: 0px; -webkit-text-stroke-width: 0px; background-color: #ffffff; text-decoration-style: initial; text-decoration-color: initial; display: inline !important; float: none;">UNIZO - de Unie van Zelfstandige Odernemers</span></p>