Print-vriendelijke versieStuur naar een vriendPDF versie

Inspiratie avond strategie & impact 27 maart 2019

<p>Jeroen De Flander Strategie voor fotografen &copy; Foto Luc Collet</p>

Op woensdagavond 27 maart kwamen meer dan 80 vakfotografen samen om inspiratie op te doen rond strategie, impact en prijszetting. Strategie is niet enkel iets voor grote ondernemingen, maar minstens zo belangrijk voor kleine zelfstandigen! Daarnaast is het ook niet een oefening die je één keer maakt en dan de rest van je loopbaan bezig bent met de uitwerking. In deze disruptieve tijden moet je een deadline plaatsen op je visie om tijdig te kunnen bijsturen en relevant te blijven voor je klanten.

De avond startte al vroeg met een portfoliobespreking voor enkele leden willen meedoen aan Europese kwalificaties en wedstrijden. De aanwezige fotografen kregen nuttige feedback op hun werk en volop tips van oa onze voorzitter Caroline Tanghe, Food en dronespecalist Joris Luyten, Portret en huwelijksfotograaf Carl Lapeirre, organisator van EP jureringen Johan Brouwers en vele andere.

Alle vakfotografen konden tijdens het event ook informatie inwinnen bij onze partners over hun producten en diensten, of gezellig netwerken aan de bar. Bij sommige partners konden de aanwezigen zelfs kans maken op prijzen of kortingen krijgen.

Nadien gingen we van start met de speeches. Caroline loodste ons even kort door het programma en dan was het podium voor Jeroen De Flander. Deze ervaren keynote spreker weet hoe je de aandacht moet trekken en vasthouden en zoals hij zelf zegt, is dat vooral door het geven van tips en delen van kennis. Zo kregen de deelnemers dan ook meer grip op het vage begrip strategie, dat Jeroen op een heel pragmatische manier uitlegde.

We leerden dat dit begrip voor iedereen iets anders betekent (Is het een proces? Instrument? Of een managementstijl?). In essentie draait strategie om keuzes maken. Grote keuzes en kleine keuzes. De grote keuzes hebben te maken met het einddoel of visie bepalen. Of zoals Jeroen het uitdrukte je gouden medaille. Wat wil jij bereiken? Wie wil je als klanten? Waar wil jij uniek in zijn? De kleinere keuzes met alle beslissingen die je kan nemen om dat doel te behalen. Daarvoor moet je ook leren nee zeggen. Nee tegen alle zaken die niet bijdragen tot jouw vooropgestelde doel! En dat is vaak waar het schoentje knelt.

Jeroen toonde aan dat sommige keuzes moeilijker zijn dan eerst gedacht, omdat ze op een andere manier lijken bij te dragen aan het grotere doel. Maar welke keuze moet je dan nemen? Keuzes neem je met je hoofd, hart en handen. “Welke wint, denk je?” vroeg De Flander ons. De strijd ging gelijk op tussen hoofd en hart, maar het hart wint, verzekert De Flander ons. Emotie boven ratio. Toch zijn alle drie de elementen belangrijk in de weg naar jouw doel. Voor je hoofd moeten alle kleine beslissingen logisch zijn en prioriteiten duidelijk. Voor je hart moet is de context belangrijk en een verhaal dat plakt, dat blijft hangen. Voor je handen moet je durven kleine wijzigingen durven aanbrengen in je routines.

De beste truc om naar je doel toe te werken blijkt het beheren van je agenda te zijn. Kijk eens kritisch naar de geplande activiteiten en beslis welke bijdragen aan je visie! De volgende stap is dan activiteiten inplannen die je uiteindelijke doel in werking te zetten.

Klinkt het nog allemaal vaag en moeilijk?  Gelukkig kan je hier hulp bij krijgen en heeft Jeroen hier een stappenplan voor uitgewerkt. Hij kan dit onmogelijk in 45 minuten uitleggen, maar in een tijdspanne over meerdere dagen kan je wel met een uitgewerkte en realistische strategie aan de slag! Om die reden hebben we een reis uitgewerkt rond strategie en fotografie. De combinatie van de twee lijkt goed te werken omdat je focus verleggen, vaak helpt om ideeën te laten rijpen en de uitwisseling met andere ondernemers je helpt je doelen duidelijk te krijgen!

Interessant? Wij willen graag peilen naar je interesse! Geef nu je input en bepaal mee hoe deze reis er zal uitzien via dit formulier!

Peter Lammers zijn uitgewerkte strategie was een perfect voorbeeld van wat Jeroen eerder vertelde. Peter legde op een duidelijke en interactieve manier zijn keuzes uit. Peter kan als introvert goed overweg met klanten die ook introvert zijn en moeite hebben om zich te ontspannen voor de camera. Hij weet hoe hij hen kan benaderen, hoe hij onopvallend de dag vastlegt en hen die beelden bezorgt waar ze zelf verrast door zijn. Juist voor die mensen is zijn manier van aanpak een meerwaarde zijn. Deze focus zorgt voor zakelijk succes!. Aan hand van vragen waarbij de deelnemers met rode en groene briefjes konden antwoorden werd zijn niche en uniekheid duidelijk. Het maakt dat hij zich uitsluitend kan richten op zijn doelgroep en  deze duidelijke keuze maakt dat zijn doelgroep zich ook bewust is van zijn meerwaarde en weten dat ze bij hem moeten zijn

En Koen Broos en Michel Wiegandt hebben een eigen manier en aanpak die dan weer werkt voor hun specifieke markt.


© 2019 Nationale Vereniging van Beroepsfotografen vzw | Disclaimer / privacyverklaring |  © ZuPP webbuilding

<p><span style="color: #000000; font-family: Tahoma, Geneva, sans-serif; font-size: 14px; font-style: normal; font-variant-ligatures: normal; font-variant-caps: normal; font-weight: 400; letter-spacing: normal; orphans: 2; text-align: left; text-indent: 0px; text-transform: none; white-space: normal; widows: 2; word-spacing: 0px; -webkit-text-stroke-width: 0px; background-color: #ffffff; text-decoration-style: initial; text-decoration-color: initial; display: inline !important; float: none;">UNIZO - de Unie van Zelfstandige Odernemers</span></p>
Comments