Print-vriendelijke versieStuur naar een vriendPDF versie

Inzichten in de toekomst van de vakfotograaf

Op maandag 3 december hielden we een Inspiratiesessie rond Futureproof Ondernemen. Dat dit thema leeft bij fotografen bewezen de 70 vakfotografen die we voor dit event over de vloer kregen.

Tijdens de avond kwamen verschillende invalshoeken aan bod van onderzoeken naar klantengedrag tot trends waar we rekening mee moeten houden. Maar één ding staat vast:  We moeten alert blijven voor de werkelijkheid om ons heen! Dat leerde Kodak ons al toen ze na 120 jaren aan de top op minder dan 10 jaar tijd de bodem bereikten. 

Niet alleen de wereld om ons heen verandert ook onze klanten en hun verwachtingen. Dat bleek ook uit het onderzoek dat 2 groepen studenten van KU Leuven vorig schooljaar hebben uitgevoerd.

Specialisatie lijkt een vereiste te worden. Portfolio is uitermate belangrijk en om je klanten te bereiken zijn mond-op-mondreclame en je website nog altijd je beste visitekaartjes! De studenten gaven ook een inkijk in hoe de millenials (de generatie waar zij zelf ook toe behoren) naar beroepsfotografen kijken. Deze doelgroep gaat voluit voor autonomie, flexibiliteit, transparantie en snelheid. Wat bedoelen ze hiermee? Ze willen zelf beslissen hoe en wat ze met hun foto’s doen, dus ook waar ze deze laten printen. Als vanzelfsprekend verwachten ze digitale bestanden te ontvangen van de fotograaf, al zij het in lage resolutie. Millenials zijn gewend dat informatie altijd en overal beschikbaar is, dus het weglaten van prijsvermeldingen op een website ervaren ze als een grote drempel. Ze zullen er niet zelf naar vragen en verwachten volledige transparantie. Ook snelheid is voor hen van uitermate belang! Niet allen moet informatie snel vindbaar zijn, ook de snelheid bij het aanleveren van bewerkte bestanden is belangrijk. Dit bleek ook bij bedrijven, vooral voor eventfotografie, het geval. Zij willen snel op de bal spelen en hun nieuws zo snel mogelijk wereldbekend willen maken.

Deze en de andere bevindingen en suggesties die de studenten meegaven, kan je allemaal nog eens nalezen in hun presentatie.

Simon Gryspeert van Flanders DC ging van nieuwe trends die op ons afkomen naar veranderend klantengedrag en hoe daarop inspelen door klantgericht te ondernemen. Hij stelde daarbij enkele methoden voor, maar dat deze niet altijd voor zich spreken en meer uitleg en oefening nodig hebben, beseffen we maar al te goed! Gelukkig kent dit verhaal nog een staart voor degenen die wensen en kan je via een intensieve opleiding leren hoe je met deze inzichten aan de slag gaat om een nieuwe diensten en afzetmarkten te ontwikkelen.  Je leest er hier meer over bij onze activiteiten!

Hoe het nu gesteld is met onze fotografiemarkt?  Dat is een vraag die we niet alleen stelden aan een nieuwe groep studenten van KU Leuven. We stelden deze vraag ook aan Stéphane Verheye en Nickie Weemaes. Welke inzichten kunnen zij als adviseur ons nog meegeven?

Ook hier kregen we een bevestiging van zaken die we de hele avond al vernamen en kunnen samenvatten in 3 x S.

Specialisatie: Zorg dat je heel goed wordt in een bepaalde niche! Durf te kiezen (en laat onzekerheid varen)!

Segmentatie: Leer je doelgroep(en) kennen! Weet wat zij leuk vinden, welke uitdagingen ze hebben en voor welke problemen jij een oplossing kan bieden. Denk daarbij niet alleen aan de eindgebruiker? Maar Who’s the MAN? Maw wie heeft er het geld? Wie beslist er? En wie heeft er nood aan?

Samenwerken: Ook dit kwam meerdere keren aan bod. Samen sta je sterk(er)! Groepspraktijken, samenwerkingsverbanden en opdrachten (ver)delen, maakt dat jij je kan richten op waar jij goed in bent!

Eindconclusie: Beroepsfotografen kunnen zich nog steeds onderscheiden van amateurs door hun vakkennis, kwaliteit, eigen stijl, locatiekennis en persoonlijkheid. Sommige zaken veranderen dus niet. Daarnaast komen er ook vele nieuwe opportuniteiten bij.

© 2019 Nationale Vereniging van Beroepsfotografen vzw | Disclaimer / privacyverklaring |  © ZuPP webbuilding

<p><span style="color: #000000; font-family: Tahoma, Geneva, sans-serif; font-size: 14px; font-style: normal; font-variant-ligatures: normal; font-variant-caps: normal; font-weight: 400; letter-spacing: normal; orphans: 2; text-align: left; text-indent: 0px; text-transform: none; white-space: normal; widows: 2; word-spacing: 0px; -webkit-text-stroke-width: 0px; background-color: #ffffff; text-decoration-style: initial; text-decoration-color: initial; display: inline !important; float: none;">UNIZO - de Unie van Zelfstandige Odernemers</span></p>