Vanaf 1 januari 2026 is e-factureren tussen ondernemingen verplicht in België. We vatten de belangrijkste info samen in een notendop.
Wat houdt de verplichting in?
Vanaf 1 januari 2026 moeten alle Belgische btw-plichtige ondernemingen verplicht gestructureerde elektronische facturen uitwisselen met elkaar via het Peppol-netwerk. Het versturen van papieren facturen of pdf-facturen zal dus niet langer toegestaan zijn voor transacties tussen ondernemingen.
Voor wie geldt de verplichting?
De verplichting geldt voor ongeveer alle Belgische btw-plichtige ondernemingen, ongeacht hun grootte of sector.
Wanneer treedt de verplichting in werking?
De verplichting gaat officieel van start op 1 januari 2026. Het is echter raadzaam om tijdig te beginnen met de voorbereidingen, aangezien de implementatie van een systeem voor elektronische facturatie enige tijd kan vergen.
Wat is een gestructureerde elektronische factuur?
Een gestructureerde elektronische factuur is een factuur die wordt opgesteld, verstuurd en ontvangen in een gestructureerd, digitaal formaat. Daardoor kunnen de factuurgegevens automatisch verwerkt en geïntegreerd worden in de boekhoud- en ERP systemen van de ontvanger.
Pdf-facturen bevatten geen gestructureerde gegevens en zijn dus geen gestructureerde e- facturen.
Hoe gestructureerde e-facturen correct verzenden en ontvangen?
Dit kan enkel met software die compatibel is met het Peppol-netwerk. Spreek uw boekhouder of softwareleverancier erover aan. Een lijst met geschikte softwareoplossingen vindt u hier.
Zijn er ondersteuningsmaatregelen?
Ja, er zijn twee fiscale maatregelen voorzien om kmo's en zelfstandigen te ondersteunen bij de kosten voor de technische aanpassingen.
Bereid u voor op de verplichte elektronische facturatie op efactuur.belgium.be
Ook op de website van UNIZO vind je heel wat relevante informatie terug over e-facturatie.