Print-vriendelijke versieStuur naar een vriendPDF versie

Van passie naar professioneel fotobedrijf

Lerend netwerk

In het lerend netwerk: Van Passie naar professioneel Fotobedrijf leer je hoe je van je passie voor fotografie een lucratief business model maakt. Je onderzoekt in welke niches je wil starten, wie je ideale klant is en wat jouw sterke punten zijn als fotograaf. Dan ga je kijken naar je kostenplaatje en prijszetting en welk verdienmodel het best bij jouw activiteit past. Op het einde van dit lerend netwerk heb je een plan van aanpak voor jouw fotobusiness en kan je meteen aan de slag om dit in de praktijk uit te voeren. 

In dit lerend netwerk staat kennisoverdracht en ervaringsuitwisseling centraal. Enerzijds krijg je inzichten in het maken van een degelijk businessplan metalle aspecten die daarbij komen kijken aangereikt door zowel de ervaren coaches, Hilde en Luk, anderzijds leer je ook enorm veel van elkaar. Daarnaast bouw je je netwerk uit en leer je bij wie je terecht kan en waarvoor. Uit projecten zoals deze komen de mooiste samenwerkingen voort!

 “Dit is een platform waar je als beginnende fotograaf ervaring kan delen zowel met collega beginners als met ervaren mensen in een ongedwongen sfeer en op een zeer aangename manier.”

Hieronder een aantal zaken die aan bod zullen komen tijdens de verschillende sessies. In een Lerend Netwerk wordt het programma mee vormgegeven door de noden van de deelnemers. Bijkomende en andere suggesties kunnen dus uiteraard toegevoegd worden. 

Minimum één bijeenkomst gaat door in een fotostudio om ook inzicht te krijgen in de workflow van gevestigde fotografen. De andere sessie gaan online door of vinden plaats op aangename centrale locaties met een netwerkmoment. 

Onderstaand enkele topics die aan bod zullen komen: 

  • Hoe maak ik een ondernemersplan? Aan de slag met het Business Model Canvas
  • Wie is mijn ideale klant? 
  • Wat is mijn meerwaarde als fotograaf?
  • Wat zijn mijn pijnpunten? Wat besteed ik beter uit of waar zoek ik een partner?
  • Hoe zet ik mezelf als fotograaf in de picture? 
  • Hoe maak ik een marketingplan? 
  • Pitchen als een pro: do's and don'ts
  • Prijsbepaling voor mijn producten en diensten
  • Afwerking, presentatie, contacten met leveranciers
  • Interne organisatie: noodzakelijke investeringen, archivering, databeheer, boekhouding, btw, contracten, … 

Bekijk hier de toelichting van Hilde Peetermans over het lerend netwerk:

 

Ondernemersplan en Business Model Canvas

Positionering

  • Waar wil ik voor staan
  • Welk doel wil ik bereiken?
  • Strategie: hoe doe ik dat?
  • Hoe ga ik dat organiseren? 

 

Opmaak en opvolging ondernemingsplan

  • Marktanalyse: wie zijn onze klanten?
  • Leveranciers?
  • Collega’s
  • Trends?

 

Marketingplan: Opbouw van een eigen marketingproject. Hoe begin ik eraan?

Prijszetting

Prijszetting is meer dan een bedrag. Uitwerking van voorbeelden van prijscalculatie Hoe bepaal je de gevraagde tarieven? Hoe zit dit bij een portretsessie, bijbestellingen, voor opnamen voor een bedrijfsreportage. Uurtarieven? Offertes maken...

Met welke kosten moet ik rekening houden en hoe bereken ik dat? Welk percentage van m’n tijd kan ik besteden aan opdrachten? Welke aspecten van m’n professionele activiteiten zijn factureerbaar? Hoe bepaal en bereken ik een mark-up op de producten die ik aanbied? Welke tarieven kan/moet ik hanteren?

Portfoliobespreking & beeldcultuur

Bespreking van het fotowerk van de deelnemers met advies en tips naar commerciële en artistieke benadering.

Voorbereiding op deelnames aan wedstrijden, tentoonstellingen en klantenbezoek

 

Een eigen studio

De fysische locatie van waar een fotograaf opereert is minder belangrijk geworden dan vroeger, maar blijft een punt waaraan aandacht moet besteed worden. Het kerngedeelte van deze locatie is de studio. Hoe richt ik die in? Heb ik een aparte viewingruimte, kleedkamer, … Aan welke andere voorwaarden, zoals afmetingen, moet een studio voldoen? Hoe richt ik ‘m in? Kleur van muren en plafonds? Afmetingen? …

De uitbouw van een fotostudio, aanpak, omgaan met klanten…

  • Aandacht voor presentatie, inrichting van een studio, verloop van een portretsessie, hoe een eigen sfeer creëren, investeringen, hoe je portfolio uitbreiden, zelfstudie….
  • Opnamen op locatie
  • Speciale aandacht voor flitsen op locatie
  • Soorten licht, flits en continu licht, effecten, schaduw en contrast. Korte belichtingstijden komen ook aan bod.  Welke noodzakelijke apparatuur?

 

Ontdek hoe Vincent het Lerende Netwerk ervaren heeft!

Dit lerend netwerk kost 440€. Plaatsen zijn beperkt! 

Praktisch:

  • Investering voor leden: 440€ (excl. btw) Alle kosten voor het volledige traject van informatie, begeleiding en catering inbegrepen. Niet-leden betalen 750€. Dit traject kost normaal gezien 1600€ en wordt reeds gesubisdieerd. Je kan maw geen extra steun aanvragen via KMO Portefeuille of dergelijke. 
  • Data:  verschillende sessies op zaterdag
    • zaterdag 20 april 10u00-17u00 (live)
    • zaterdag 25 mei 10u00-17u00 (live)
    • zaterdag 8 juni 10u00-17u00 (live)
  • Locatie: Live sessies in Keukens van Lommel in Westerlo en de laatste studiobezoek bij Hilde Peetermans in Herselt.
  • Deelname: Inschrijven via onderstaand formulier. Gezien er met kleine groepen gewerkt wordt, is vlug reageren de boodschap.

 Foto's van Luk Collet

Fotografe Ilse Louwagie nam haar business onder handen, ontdek hoe!

Deelnameformulier Lerend netwerk: Van passie naar Professioneel Fotobedrijf

CAPTCHA
Gelieve onderstaande code in te geven om de website te vrijwaren van mogelijke spam-inzendingen.
Beeld-CAPTCHA
Vul de karakters in getoond in de afbeelding.

© 2023 beroepsfotografen.be vzw | Disclaimer / privacyverklaring |  © ZuPP webbuilding

beroepsfotografen.be vzw 

Willebroekkaai 37 - 1000 Brussel

Tel. + 32 496 71 10 59

fotografen@unizo.be

BTW BE 0408.556.773

fotografie - beroepsfotografen

<p><span style="color: #000000; font-family: Tahoma, Geneva, sans-serif; font-size: 14px; font-style: normal; font-variant-ligatures: normal; font-variant-caps: normal; font-weight: 400; letter-spacing: normal; orphans: 2; text-align: left; text-indent: 0px; text-transform: none; white-space: normal; widows: 2; word-spacing: 0px; -webkit-text-stroke-width: 0px; background-color: #ffffff; text-decoration-style: initial; text-decoration-color: initial; display: inline !important; float: none;">UNIZO - de Unie van Zelfstandige Odernemers</span></p>