Print-vriendelijke versieStuur naar een vriendPDF versie

Van passie naar professioneel fotobedrijf voor startende fotografen

Van passie naar professioneel fotobedrijf

Lerend netwerk voor startende fotografen

Lerende netwerken, ook wel peterschapsgroepen genoemd, zijn een platform waar kennisoverdracht en ervaringsuitwisseling centraal staat. Enerzijds krijg je nieuwe inzichten op verschillende thema’s aangereikt door zowel de peters als experten, anderzijds leer je ook van elkaar. Daarnaast bouw je je netwerk uit en leer je bij wie je terecht kan en waarvoor.

 “Dit is een platform waar je als beginnende fotograaf ervaring kan delen zowel met collega beginners als met ervaren mensen in een ongedwongen sfeer en op een zeer aangename manier.”

Hieronder een aantal voorstellen die aan bod zullen komen tijdens de bijeenkomsten. Bijkomende en andere suggesties kunnen uiteraard toegevoegd worden. Sommige bijeenkomsten kunnen doorgaan in fotostudio’s om ook inzicht te krijgen in de workflow van gevestigde fotografen.

  • Hoe zet ik mezelf als fotograaf in de picture?
  • Bijscholing op technisch vlak
  • Prijsbepaling voor mijn producten en diensten
  • Afwerking, presentatie, contacten met leveranciers
  • Interne organisatie: noodzakelijke investeringen, archivering, databeheer, boekhouding, btw, contracten, … 

 

Businessplan

Positionering

  • Waar wil ik voor staan
  • Welk doel wil ik bereiken?
  • Strategie: hoe doe ik dat?

Opmaak en opvolging ondernemingsplan

  • Marktanalyse: wie zijn onze klanten?
  • Leveranciers?
  • Collega’s
  • Trends?

 

Marketingplan: Opbouw van een eigen marketingproject. Hoe begin ik eraan?

Prijszetting

Prijszetting is meer dan een bedrag. Uitwerking van voorbeelden van prijscalculatie Hoe bepaal je de gevraagde tarieven? Hoe zit dit bij een portretsessie, bijbestellingen, voor opnamen voor een bedrijfsreportage. Uurtarieven? Offertes maken...

Met welke kosten moet ik rekening houden en hoe bereken ik dat? Welk percentage van m’n tijd kan ik besteden aan opdrachten? Welke aspecten van m’n professionele activiteiten zijn factureerbaar? Hoe bepaal en bereken ik een mark-up op de producten die ik aanbied? Welke tarieven kan/moet ik hanteren?

Portfoliobespreking & beeldcultuur

Bespreking van het fotowerk van de deelnemers met advies en tips naar commerciële en artistieke benadering.

Voorbereiding op deelnames aan wedstrijden, tentoonstellingen en klantenbezoek

Data beheer

Hoe organiseer en beheer ik mijn data op een veilige manier

Websites en sociale media

  • Optimaal gebruik maken van sociale media voor commercieel doeleinden
  • Wat zijn de mogelijkheden en concrete toepassingen
  • Hoe meer naamsbekendheid, klantenbinding en omzet genereren?
  • Opbouw van een website, inzet van social media, nieuwsbrieven, brochures, campagnes, businesskaartjes
  • Wat een website sterk maakt en hoe jullie site nog kunnen verbeteren.
  • Wat is efficiënte navigatie?
  • Hoe en best welke teksten plaatsen?
  • Wat is de aangewezen inhoud van jullie site?
  • Al dan niet een blog opzetten en deze commercieel benutten.
  • Wettelijke verplichtingen op de website
  • Uw website ‘Google-vriendelijk’ maken
  • Gegevens halen over uw website uit Google analytics
  • Praktijkgerichte uiteenzetting over het gebruik van facebook en andere sociale media als fotograaf
  • Het gebruik van sociale media als klantenwerving

 

Een eigen studio

De fysische locatie van waar een fotograaf opereert is minder belangrijk geworden dan vroeger, maar blijft een punt waaraan aandacht moet besteed worden. Het kerngedeelte van deze locatie is de studio. Hoe richt ik die in? Heb ik een aparte viewingruimte, kleedkamer, … Aan welke andere voorwaarden, zoals afmetingen, moet een studio voldoen? Hoe richt ik ‘m in? Kleur van muren en plafonds? Afmetingen? …

De uitbouw van een fotostudio, aanpak, omgaan met klanten…

  • Aandacht voor presentatie, inrichting van een studio, verloop van een portretsessie, hoe een eigen sfeer creëren, investeringen, hoe je portfolio uitbreiden, zelfstudie….
  • Opnamen op locatie
  • Speciale aandacht voor flitsen op locatie
  • Soorten licht, flits en continu licht, effecten, schaduw en contrast. Korte belichtingstijden komen ook aan bod.  Welke noodzakelijke apparatuur?

 

Afwerking

Welke afwerkingstechnieken bestaan er:

  • Zelf doen? Uitbesteden? Waar kunnen we terecht?
  • Printen? Lamineren? Opkleven?
  • Layout en typografie 

 

Dit lerend netwerk kost slechts 250€ voor 5 sessies ipv 360€. Plaatsen zijn beperkt! 

Praktisch:

  • Deelnameprijs voor leden: 250 € (excl. btw) Alle kosten voor het volledige traject van informatie, begeleiding en catering inbegrepen. Niet-leden betalen 450€. 
  • Data: Start donderdagavond 2 mei 2019; volgende data: 21 mei, 6 juni, 20 juni en 27 juni
  • Timing: Avondsessies telkens van van 19u tot 22u
  • Inschrijven: fotografen@unizo.be 
    Gezien er met kleine groepen gewerkt wordt, is vlug reageren de boodschap.
  • Een factuur, als fiscaal attest, wordt overgemaakt. Carpoollijsten worden bezorgd.

© 2019 Nationale Vereniging van Beroepsfotografen vzw | Disclaimer / privacyverklaring |  © ZuPP webbuilding

<p><span style="color: #000000; font-family: Tahoma, Geneva, sans-serif; font-size: 14px; font-style: normal; font-variant-ligatures: normal; font-variant-caps: normal; font-weight: 400; letter-spacing: normal; orphans: 2; text-align: left; text-indent: 0px; text-transform: none; white-space: normal; widows: 2; word-spacing: 0px; -webkit-text-stroke-width: 0px; background-color: #ffffff; text-decoration-style: initial; text-decoration-color: initial; display: inline !important; float: none;">UNIZO - de Unie van Zelfstandige Odernemers</span></p>
Comments